top of page

Toiminimestä osakeyhtiöksi

Toiminimellä aloitettu yritystoiminta on saanut siivet alleen, ja mieleen tulee ajatus,

että kannattaisiko toiminimi muuttaa osakeyhtiöksi. Onko muutos hankala tehdä ja kannattaako sellainen edes tehdä? Joutuuko muutoksen yhteydessä maksamaan veroja?


Toiminimen muuttaminen osakeyhtiöksi on prosessina sinällään yksinkertainen. Tai itseasiassa kysymyksessä ei edes ole muutos, vaan osakeyhtiön perustaminen ja toiminimen lopettaminen. Tästä selviää papereiden täyttelyllä.


Ennen kuin papereita aletaan täytellä, on paikallaan uhrata pari ajatusta sille, että kannattaako muutos ollenkaan. Millaista toimintaa yrityksellä on nyt ja mitä sillä tulee olemaan? Onko tarkoitus kasvaa, tehdä investointeja ja palkata työntekijöitä? Mitä toiminimi on nyt jättänyt ”viivan alle”?


Jos toiminnan on tarkoitus jatkossakin työllistää vain yrittäjän itsensä, eikä kasvu- ja investointitavoitteita ole eikä ole tarkoitus palkata henkilökuntaa, niin toiminimi saattaa edelleen olla se paras vaihtoehto. Verotuksen näkökulmasta karkea nyrkkisääntö on, että jos toiminimen tuloksesta maksettava vero hipoo 30 %, niin muutos osakeyhtiöksi on verotuksellisesti järkevä ajatus. Näitä kaikkia asioita kannattaa puntaroida, vaikka kirjanpitäjän kanssa. Myös sopivaa ajoitusta muutokselle kannattaa miettiä.


Jos muutokseen päädytään, niin oikein toteutettuna muutoksen vuoksi ei tule veroja maksuun. Oikein toteuttaminen tarkoittaa seuraavia asioita


· omistuksen pitää säilyä samana, eli kaikki osakeyhtiön osakkeet pitää merkitä itse. Jos osakeyhtiöön haluaa mukaan osakkaaksi kaverin tai puolison, tämä täytyy tehdä sen jälkeen, kun yhtiö on perustettu

· toiminimellä olleet varat ja velat täytyy siirtää osakeyhtiölle samoilla kirjanpitoarvoilla kuin ne ovat toiminimen viimeisessä taseessa

· liiketoiminnan täytyy säilyä samanlaisena


Kun osakeyhtiö on perustettu ja rekisterissä, sitten se rumba vasta alkaakin. Koska osakeyhtiö on uusi yritys, y-tunnus vaihtuu tässä yhteydessä. Tarkoittaa siis sitä, että kaikki sopimukset, vakuutukset, luvat jne. täytyy tehdä uusiksi. Asiakkaille täytyy myös tiedottaa muutoksesta.


Jos muutos on mielessä, niin ota yhteys omaan kirjanpitäjääsi! Mikkelin Yrityspalvelusta saa myös tarvittaessa apua.

bottom of page